Сравни цените за гражданска отговорностОще не!

08.09.2010: Наръчник за депутати: Как се прави проста бакалска сметка

Неистово ми се иска да се похваля! Преди да поразсъждавам. Зелената лепенка почна много да дразни! Не само мене, но и големите. И най- накрая. Хваленето е, че отворихме дума за това няколко месеца по- рано, а от там и нескромния извод: правим ВЕРНИ прогнози! И да си го е помислял някой- да го е казал .  И по същество: Темата от началото на парламентарния сезон отново се завъртя около данъка върху премиите. Нямам представа докъде е стигнало четенето, но си правя една проста бакалска сметка и изводите покрай нея.
Сметката: От цифрите за полугодието е видно, че всички компании са докарали общо 688млн лв. Като махнем проекто данъчнопомазания бизнес (да се чете самолети, кораби и товари) остават 662млн. И да не ги махаме- все тая. Върху тях се предполага да се съберат 2%. Да ги закръглим на 13млн. За цялата година да са 26млн. И най- добре с много оптимизъм заради кризата да ги закрепим на 30млн. За 2009г. числата са съпоставими, така че предположението е вярно. Значи фиска иска от застрахователите 30млн. на година. Колите са между 2- 2,5млн. общо. Да приемем, че са 2млн. Всяка от тях се предполага че се облепя поне веднъж годишно с непотребната зелена лепенка. Кеш разход за пазара от 2,8млн лв. които отиват директно за печатащия. Кой е печатащия- не знам. Но това също е интересен въпрос, щото бая готови пари прибира.  Действителния разход, който всички ние застрахователно заети понасяме е в пъти по- висок като се отчете цялата бумащина по предаване и отчитане, загубеното време в дупчене при сравнително висока ставка за труд (щото по кодекса необразовани дупки на стикери не правят). Наред с това, това магическо число от почти 3млн. лв. (щото задължително се купуват повече от колкото се използват, а и има и полици на разсрочено плащане) вече е калкулирано в премията и пазара се е научил на да си го носи.  80% от колите имат гражданска отговорност. Това създава няколко проблема. Първият е с евро директивите и нашата пригодност да сме евро членки. Вторият е за компаниите, за които не сключената полица си е пропуснат доход.  Да смалим това число и да приемем, че 90% са изрядни шофьори. За да останат само 200 000 неблагоразумници дето си носят риск за по 5млн. сами. Минималната глоба за несключена ГО е 400лв. на 200 000 коли това прави неприличното число от 80млн.  Значи докарах ги 83млн лева пропуснат приход. Готови пари, дето си седят и никой не прибира. Без трите милиона разбира се- за печатаря. Явно на бюджета не му пука особено, щото си иска 30 млн. от компаниите. Не иска повече! Или пък от друг.  Защо това е така!?  Изводите: 1. На държавата и по- лесно да се разправя с 20 вместо с 200 000. Това за мен е основната причина да се сети фиска да прибира пари от застрахователите, вместо да си ги заработи през пътна полиция. Щото за да си събере глобите от несключените полици КАТ трябва и да поработи: да пише писъмца, да съставя актове, да администрира тълпи… сложно е и скъпо. Бая работа си е! Срещу тях- приемане на нов закон за няколко часа парламентарно време.  2. Държавата не иска да свърши започната работа, щото и е по- удобно да почне нова. Причината за това е, че новата работа отмества сроковете за контрол върху изпълнението. От 2006г. насам се чака КАТ и информационния регистър на Гаранционния фонд да се сродят. Не се взимат и това е. Кой има интерес от това ми е трудно да прогнозирам. Но видно такъв има, след като за четири години никой не си направи труда да пусне един кабел.По- лесно е като не се свърши една работа да се вдига шум по друг повод, та никой да не забележи кой какво не е довършил.  3. Държавата и харесва прави закони, които сама да не спазваЗа тия четири години стана и ясно, че има законодателство, но задължените публични структури, не искат да го спазват. Защо!? Ами защото още може и така.  4. Данъка върху премиите не е точно данък върху премиитеЗастрахователите ще плащат данък върху премиите, но това няма да промени задължението им по закона за корпоративното облагане. Мъдро! Готови пари не се пипат! Поглед назад към разума на теорията на публичните финанси. Кое се облага!? Потреблението, дохода и/ или богатството. Къде в тая схема са застраховките!? Явно застраховките приличат на некое от горните. Ако не просто законотворците и идея си нямат кое да облагат за да не кривят прекалено много и безсмислено икономиката. Щото всяка ненужна извивка е пречка за развитие.  Общото на трите от горе е, че генерират собственост: движима и недвижима. Каква част от нея се застрахова!? 80% от колите са с гражданска, 40% с каско и вероятно под 20% от къщите са с имуществена застраховка. Кражбата въобще не я включвам, щото числото е прекалено ниско. Колкото и да не са верни процентите са достатъчно и ориентировъчни справедливи! От тук и заключението: който умее да я управлява пазарно тая собственост- разбирам да я застраховка (застраховката е средство за управление на рисковете на собствеността) бива наказан от справедливото данъчно облагане. Този който предпочита да хлипа за публична помощ при събитие, да харчи дадения от мен данък за покриване на частни разходи- няма да плаща. Та той не се застрахова!  Значи вместо директно да се иззема парите от данъкоплатците с данък върху собствеността, фиска прехвърля това задължение на застрахователите- новите бирници!  Да ни е честито! Криза е! Бюджета изисква да се преквалифицираме!

Намерихте ли вашия отговор тук? Да, благодаря! :)

Имате друго мнение?

Кажи на Broko

Имате друго мнение? Кажи BROKO