Сравни цените за гражданска отговорностОще не!

13.09.2014: Наредба 24 за задължителното застраховане- презареждане: Безмислието на стикера до култ, зелената карта в нов трафик на бланки

Повече от очевидно е, че зелената лепенка много кефи нормотворците. Вместо да подготвят проект за промяна на Кодекса за застраховането в който това недоразумение около гражданската отговорност да се изтрие, го издигат в култ.

Стикерът по гражданска отговорност- на ежедневен отчет

Е точно така до сега го обгрижваме стикера.

Хроника за живота на една зелена лепенка

Като ако поради някаква причина някоя лепенка бъде продупчена на неточното място, залепена на неточната полица или по какъвто и да е друг повод съсипана, затова трябва да се уведоми до ден и Гаранционния фонд.

От къф зор тоя зор и самата лепенка въобще?!

Аз смисъл в този стикер не виждам. Единственото, което прави е да удостоверява, че има полица. Нещо което се вижда, оставя следи и може да бъде проверено онлайн без никакви ограничения от всеки в регистъра на Гаранционния фонд. Да добавя и, че според едно решение на ВАС, и полица да няма, докато стои зелената отметка в регистъра, е валиден ангажиментът на застрахователя и той е длъжен да плати при шета.

От друга страна Гаранционния фонд преди време се похвали, че е финансирал покупката на таблети, с които Пътна полиция да прави полеви проверки в реално време в общата база данни за гражданска отговорност. Имат таблети, поне в София съм ги виждала. Та чак и подочух, че и софтуер са си направили и проверката е не само има ли задължителна полица а и за всяка друга история около колата.

На кого остава на удостоверяваме наличието на полица с лепенка за 1,40лв. на бройка?! Или акцента тук не е върху удостоверението, както се твърди а върху простия приход от 1,40лв. на бройка.

И по гадното. Докато лепенката за стъклото е трудно да падне, ако веднъж е залепена, то картончето се губи лесно. А с промените в наредбата се вменява задължение да се носи и то.
Между другото като се зачете човек в Закона за движение по пътища може да види какви за приоритетите на законотвореца.

  • Не се носи стикер- 50лв глоба;
  • Не се носи полица- 20лв глоба.

А що са глоби въобще, като има уеб достъпен регистър и безплатни таблети, е също риторичен въпрос.

И най гадното. Електронната полица, щото гражданската отговорност е такава до мен, не може да стане електронна и за клиента, щото така или иначе трябва да си получи супер значимата лепенка. Но кои сме ние да се сравняваме в белите страни в които значителна част от застраховките на пазара на дребно се продават през интернет.

Пък и що да не ме държат мотивирана с допълнителен разход за доставка, точно заради тая лепенка, да продължавам да лея информация за потребителя на застрахователни услуги при грандиозната доходност на гражданската отговорност.

Зелената карта към гражданска отговорност

Задължителните безплатни зелени карти няма да са толкова задължителни

Спомняте си указанията от април 2014г. с които КФН задължи застрахователите да издават зелени карти на всеки който поиска за територията за която е платено покритието. Възмутихме се колко по- лесно се оказа да се натиснат с допълнителна работа заетите в сектора за се съобразят с администрирането на още едно удостоверение.

Което е

  • безсмислено, за задължителния териториален обхват, защото и ние както всички други от ЕС, имаме равни права и полицата ни покрива необходимото според общите регламенти;
  • леко обидно, ако се мотивира в това, че полицата ни е на български, а кирилицата с която пишем на официален ЕС език, не се разбира в чужбина.

Но пък по- лесно да се натичнат 16 компании, пред това да се уведомят създаващите пречки за свободното ни преминаване (ако въобще има такива), че общите правила са валидни и за нас.

С проектът, обаче се оказва, че много смисъл в тази промяна не е имало, защото се допуска застрахователят да откаже да издаде „безплатната зелена карта“, ако принтне полицата си с превод на английски. Що избраха точно този език при толкова официални европейск и дали не е дискриминационно, как ще превеждат имена и номера на коли вместо да ги транлитерират, що му е превод на номера на полицата въобще и т.н. дреболии, няма да задълбавам.

Нов трафик на бланки

Лично на мен най досадната част от работата са бланките. Раздават се срещу протоколи, периодично се ревизират и се връщат така. Имаме 15 компании онлайн. Поддържаме им удостоверенията за сключване на полица на всички.

До края на 2013 беше валиден стария образец на зелената карта- този без Черна гора. Почнахме годината с трафик на бланки. Новата версия на наредбата предвижда нова номерация на зелените карти, обвързана с номера на полицата. Всички които са в обръщение в момента са с набити номера.  Ако влезе в сила скоро в този му вид подзаконовия нормативен акт, ще се втурнем в нов трафик на бланки.

Изводът: Излишните разходи за удостоверения при сключена полица остават! Светът отдавна е 21век, ние няма да тръгваме за там.

Следва: Наредба 24 за задължителното застраховане- презареждане: Шизофренията със сроковете на полицата отива в историята и други добри неща

Намерихте ли вашия отговор тук? Да, благодаря! :)

Имате друго мнение?

Кажи на Broko

Имате друго мнение? Кажи BROKO