Сравни цените за гражданска отговорностОще не!

09.12.2015: Ще плащаме вече за две удостоверения при електронна гражданска отговорност

След гръмките заглавия от тия дни за електронната гражданска отговорност се оказва, че пак сме в изходна позиция. Станаха ясни обаче няколко неща. За сега обаче, защото и пленарна зала предстои. Не съм оптимист, но все пак:

Никой, който е пряка част от застрахователния пазар не е в позиция да прекара през парламента собствена идея.

Това може да се прави само от външни за пазара лица. Забраната за продажба на гражданска отговорност онлайн има два мотива. Преките ползи за брокери с голяма търговска мрежа и печатаря. С предложението от вчера интересът на първите не мина. Лепенката обаче все още остава непробиваема.

Всъщност преките ползи за печатаря (без значение кои е и дали е само един) са вече поне двойни.

Зелената карта също се печата някъде, а тя става задължителна.

Проектът на кодекс предвижда, задължение застрахователите да покриват всички трети страни от споразумението зелена карта. Оправданието за това е „транспониране“ на евро директива (Директива 2009/103/ЕО). В нея нищо ново от последните години няма. Т.е. належаща нужда за въвеждане на подобно изискване няма. Не пречи да се направи, но само ако местното законодателство реши, че му е приоритет. 

Задължителното включване в покритието на трети страни обаче прави издаването на сертификат задължително. Не за друго, а защото това е единствения начин да се удостовери наличието на гражданска отговорност. Значи в себестойността на застраховката освен излишните поне 1,40лв. за стикер  има и 1,60 за картона на зелената карта.

Извън транспонирането се прокрадна и интереса на потребителя. Айде на видим до колко ще е мотивиран брокерския канал да издава сертификати. Това не е безплатно, защото отнема време за физически пренос на бланки и целена на квадратчетата при печат.

Няма да стане нито по- евтино, нито по- справедливо. Тези които не излизат към трети страни ще плащат част от премията на по- мобилните. Или казано по- простичко по- бедните (със стари коли и без бюджет за пътешествия) ще финансират разхода на другите. А в цената със сигурност ще влезе и 1,60 за сертификата. Със стикера стават кръгло 3,00лв на вноска.

Интересен е въпросът тогава.

Що са ни две удостоверения едновременно за електронна гражданска отговорност?!

Ако зелената карта ще е задължителна, стикерът за бек ъп ли е?! Или няма друг начин да се задължат брокерите да издават сертификат. Нека се чуди юзъра и да се разхожда повторно до офис като му потрябва. Или докато може да се товари потребителя и пазара- ще се! Нищо, че няма смисъл. Или пък 1,40 е малко на вноска, та трябва да се подкрепи нечии бизнес с по- голяма сума.

Тъжен  е и начинът по който се случват промените на застрахователния пазар

  • КФН предлага нещо. Задължително се мотивира с транспонирани на директиви и изтичащи срокове, за вървящото винаги- защита на интереса на потребителя. Няма значение дали е вярно.
  • Министерски съвет пропуска идеята към парламента. Стенограмата от обсъждането на този кодекс е няколко реда.
  • В парламента, ако няма медиен шум, всичко минава без възражения. Оправдават се, че вносителят е друг и все пак в идеята е тясната експертиза на КФН.
  • На никой не му се налага да мисли, ако не коментират остро медиите.

Изгледахме въртележката от пусто в празно през последната почти цяла година, за да се докараме до същото. Каквото го има и сега. Само дето на потребителя, при по- защитения му интерес, ще му е по- скъпо.

Намерихте ли вашия отговор тук? Да, благодаря! :)

Имате друго мнение?

Кажи на Broko

Имате друго мнение? Кажи BROKO